16. 1. 2020
pracovní schůzka
Starosta svolává první schůzku developera, architekta, stavební komise a některých členů zastupitelstva. Developer zde neprezentuje žádné konkrétní informace ani podklady. Ze strany obce zaznívají náměty k přemýšlení a obecná doporučení. Schůzka končí ze strany developera i pana starosty ujištěním, že bude následovat množství pracovních schůzek nad koncepty, na kterých se výsledná podoba zástavby bude teprve tvořit.
Květen-červen 2020
25.5.2020představení návrhu č. 1
Zúčastnění ze strany obce: zastupitelstvo, členové komisí stavební a životního prostředí
Zúčastnení za stranu developera: Mgr. A. Said s podpůrným developerským týmem, Ing. arch. Šmedek
pracovní schůzka
Zúčastnení: zastupitelstvo, členové komisí stavební a životního prostředí
Srpen 2020
3. 8. 2020
představení návrhu č. 2 + pracovní schůzka
Zúčastnění za obec: zastupitelstvo, Mgr. Huneš, členové komise stavební a životního prostředí (v roli přísedících - důvodem je snaha o časovou úsporu kvůli hodinové sazbě starostou přizvaného právníka)
Na programu je představení variant developerem a architektem a následně interní diskuze s právníkem nad právním rozborem situace obce (viz níže), který nechal vypracovat starosta. Tyto podklady dostali členové zastupitelstva emailem 11.7.2020, členové komisí dne 30.7.2020.
Nejdříve dostává prostor developer s architektem. Představují tři "nové" varianty. Varianta 1 a varianta 2 jsou prakticky totožné a od původní verze z 25.5.2020 se liší pouze v detailech. Varianta 3 vychází z platné územní studie z r. 2012, přičemž v ní je o 12 domů a mnoho parkovacích míst více.
Developer zde také oznamuje, že podal žádost o stanovisko odboru územního plánování, aby posléze mohl podat žádost o územní rozhodnutí - to vše s variantou 3 (více o průběhu územního řízení se dozvíte v článku Proces povolování zástavby)
Na tuto schůzku byl pozván také právník a to za tím účelem, aby s ním zastupitelstvo mohlo probrat pozici obce v nastalé situaci. Kvůli hodinovým sazbám právní kanceláře pan starosta dopředu žádá o konstruktivnost jednání. Právník je přítomen od začátku a i předem avizovaný program schůzky počítá pouze s představením variant. Není zde tedy prostor s p. Saidem vést debaty o podobě území. Po představení variant developer s architektem odchází a následuje interní diskuze s právníkem Mgr. Hunešem.
Mgr. Huneš působí v advokátní kanceláři ARROWS advokátní kancelář, s.r.o.. Starosta sestavil zadání a objednal právní rozbor pozice obce v nastalé situaci. Právní rozbor je ke shlédnutí na stránkách obce, spolu s doplňujícím vysvětlením.
V průběhu diskuze se ukazuje, že Mgr. Huneš není dobře obeznámen se situací a není informován o všech skutečnostech, které se v jednání obce s developerem odehrály. Schůzka se tedy protahuje a na konci jsou stále nezodpovězené otázky.
pracovní schůzka
Zúčastnění: zastupitelstvo, členové komisí stavební a životního prostředí
Na schůzce padá spousta myšlenek a nápadů. Několik účastníků poukazuje na to, že obec má stále málo faktických podkladů pro to, aby dokázala problematice pořádně porozumět. Chybí "čísla". Starosta je tedy pověřen zpracováním ekonomických přehledů (vývoj počtu obyvatel, příjmy a výdaje obce v závislosti na počtu obyvatel, výdaje obce za údržbu veřejných prostranství, ...). Dále je poukázáno na to, že zastupitelé stále nezaujali jednotný postoj k problematice.
V souvislosti s tím, že developer zažádal bez domluvy s obcí o vyjádření Odbor územního plánování a rozvoje padá návrh kontaktovat stavební úřad Šlapanice, informovat je o problematických bodech, které obec vidí ve variantě 3 a předem tak dát najevo, že má obec k předloženému návrhu výhrady. Zda li starosta tento kontakt uskutečnil, není známo.
Závěrem je, že na další pracovní schůzce se setkají pouze členové zastupitelstva a komise budou pouze v roli přísedících. To proto, aby zastupitelstvo mělo prostor ujasnit si postoj a dojít ke společné dohodě, to vše i jako příprava na následné jednání s developerem.
28. 8. 2020
domluva další pracovní schůzky a postupu
Následně starosta emailem rozesílá pozvánku na dohodnutou pracovní poradu, avšak s tím rozdílem, že oznamuje, že oslovil jiného právníka, Mgr. Joukla, kterého taktéž přizval na pracovní poradu. A že po konzultaci s ním přizval i zástupce developera. V reakci na to se ozvalo několik členů zastupitelstva i komisí, že nemůže dojít k internímu ujasnění si postojů, pokud bude přítomen zástupce developera, a že tento starostův krok jde přímo proti dohodě na posledním jednání. Starosta namítá, že čas běží a proto chce celou věc posunout kupředu. Kromě toho také starosta mění společně dohodnutý termín jednání kvůli tomu, aby vyhovoval Mgr. Jouklovi. V důsledku toho dva ze zastupitelů oznamují, že se nemohou v novém termínu zúčastnit.
Září 2020
1.9.2020
starosta zasílá analýzy
Starosta zasílá zastupitelstvu i komisím vypracované analýzy s prognózami (ekonomická, populační ve vztahu k nárůstu dětí a kapacitám MŠ a ZŠ, historický nárůst obyvatel).
7. 9. 2020
pracovní schůzka
Zúčastnění: zastupitelstvo, v druhé části členové komisí stavební a životního prostředí
V první hodině zastupitelé pracují na ujasnění jednotného stanoviska obce. Poté jsou přizváni členové obou komisí a jsou seznámeni se závěry. Následuje věcná debata, přičemž komise nemají výraznějších námitek a akorát doporučují dopřesnit některé dílčí informace. Na popud několika členů zastupitelstva i komisí poté vzniklo oficiální vyjádření zastupitelstva za účelem informování veřejnosti o vývoji situace. Je dohodnuto, že dalším krokem bude oficiální jednání zastupitelstva s developerem za účasti obou komisí.
První interní přímé setkání zastupitelstva s Mgr. Jouklem, které má za výsledek ujasnění si pozic jednotlivých stran. Mgr. Joukl je také seznámen s představou všech zastupitelů o jeho další práci pro obec. Dochází k vzájemné dohodě o spolupráci.
21.9.2020
předání petice ve věci výstavby v lokalitě Nad Paloukem
schůzka obce s developerem
Zúčastnění za stranu obce: zastupitelstvo, členové obou komisí a Mgr. Joukl
Zúčastnění za stranu developera: Mgr. Adam Said s týmem poradců a architektů
Zúčastněné strany se snažily o vzájemnou dohodu.
Strana developera nejprve směřuje jednání k zaslaným připomínkám obce a má snahu rovnou se dohodnout na řešení (doprava, konkrétní podoba zástavby, ...). Touto cestou se ale diskuze nakonec nerozvíjí. Zastupitelé vyhodnocují, že je potřeba nejdříve vyjasnit základní body a stvořit obecné zadání. Teprve na základě toho můžou probíhat debaty o urbanistické koncepci.
Mgr. Said také navrhuje, že by po vysledné dohodě mohlo vzniknout zastřešující memorandum. Mgr. Joukl za obec odpovídá, že memorandum nestačí, obec bude trvat na uzavření plánovací smlouvy.
Závěr: obec do tří týdnů sepíše své požadavky na developera a rozdělí je do kategorií podle priorit. Developer na ně následně bude reagovat.
pracovní schůzka
Cílem je dohodnout se na podobě a obsahu požadavků obce na developera.
7.12.2020
pracovní schůzka
Zúčastnění: zastupitelstvo, Mgr. Joukl, členové komisí stavební a životního prostředí
Cílem je dopřesnění postojů obce před plánovaným setkáním s developerem.
schůzka obce s developerem
Zúčastnění za stranu developera: Mgr. Adam Said se svým týmem poradců, právníků a architektů
pracovní schůzka
pracovní schůzka